Judith Leysterstraat 2
7204 EA Zutphen

T: 0575 - 516830
SPOEDNUMMER: 06 - 51171787

Je bent hier  > ZWANGERSCHAP > Leefregels > Voeding

Voeding

Voeding
Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Eten voor twee is niet nodig, maar lijnen tijdens de zwangerschap of de borstvoedingsperiode is niet verstandig. Verse groenten en fruit zijn belangrijke leveranciers van vitaminen, mineralen en vezels. Aardappelen, (volkoren)brood, rijst en pasta (zoals macaroni) zijn belangrijke energiebronnen. Melk, kaas, eieren, vlees, kip en vis zijn belangrijk voor de calcium- en eiwitbehoeften van het groeiende kind en de moeder zelf. 


Waar moet je op letten?

  • In (half)rauw vlees en in ongewassen groenten en fruit komt soms een parasiet voor die toxoplasmose kan veroorzaken. Dit is een infectieziekte die kan leiden tot aangeboren afwijkingen bij het kind. Eet daarom geen halfrauwe rosbief, biefstuk, fricandeau of tartaar, filet américain of ossenworst. Was groenten en fruit goed.
  • Zachte kazen die van rauwe melk zijn gemaakt, zoals het type brie, camembert en roquefort, kunnen de Listeria-bacterie bevatten. Gezonde volwassenen worden hier zelden ziek van, maar een ongeboren baby is er wel gevoelig voor. Als de kaas van rauwe, niet-gepasteuriseerde melk is gemaakt, staat er meestal op de verpakking "au lait cru". Rauwe melk van elders moet je voor gebruik koken. Als op de verpakking van melk of kaas staat “gepasteuriseerd” of “gesteriliseerd” kun je deze producten gewoon gebruiken. Denk hier ook aan wanneer je boerenkaas koopt.
  • Ook kan Listeria groeien in andere rauwe producten zoals rauwe groente, kip,vis en vlees die lang in de koelkast bewaard worden. Bewaar deze producten dus zo kort mogelijk en koop ze liever vers. Listeria is niet bestand tegen verhitting door koken of bakken. 
  • Het eten van vette vis is goed voor de ontwikkeling van de hersenen en het zenuwstelsel van de baby. Dit bevat namelijk bepaalde vetzuren. Probeer een keer per week, één van de volgende soorten op het menu te zetten: paling, haring, zalm en makreel. De Listeria bacterie kan ook worden aangetroffen in vacuüm verpakte gerookte zalm.
  • Wees zuinig met suiker en snoep niet overmatig.
     
  • In lever zit veel vitamine A. Teveel vitamine A kan schadelijke gevolgen hebben voor het ongeboren kind. Eet daarom liever geen lever of leverhoudende producten tijdens de zwangerschap.
  • Advies voor alle zwangere neem vanaf zwangerschapswens extra Vitamine D (400 IE of 10 microgram per dag) en foliumzuur.